Kære Læser

Velkommen til min blog.

Alt aktivitet er fra 1. januar 2017 flyttet over på www.mtbakademiet.dk. Derfor vil du ikke finde nye opslag på denne side. Nye blog-opslag finder du på www.mtbakademiet.dk/blog-vlog.

Vi ses på mtbakademiet.dk :-)

Bedste hilsner
Mads Weidmemann


Målet med bloggen er at inspirere dig til at dygtiggøre dine mountainbikefærdigheder.
- Og måske du finder generel inspiration til livet.

Det skal nævnes, at alt skrevne er egne udtagelser og holdninger. De er ikke påvirket af eventuelle partnere eller lignende.

God læselyst & bedste hilsner
Mads Weidemann


11.30.2013

Hånden På Hjertet - Settings & Changes

Overraskelsen har lagt sig (lidt), og det er nu tid til at justere GT Sensor 27,5" - 650B, så den matcher dens element og rytter.

Der er både fordele og ulemper ved at købe en out-off-the-box-cykel. Fordelen er generelt, at cyklen er billigere. Ulempen er, at man ikke kan få de mål og længder, på de forskellige komponenter man ved, man bliver skovens verdensmester med; altså frempindlængde, styrbredde/-højde, bremser, dæmpere osv. osv.

En out-off-the-box-cykel skal altid have ens personlige præg, som løber op i et par tusinde kroner. Og hvorfor ikke betale dét og få den cykel, man drømmer om(?) JJ

Mine personlige ændringer, som måske kan inspirere dig.
Lad mig inden nævne, at cyklen kommer med de allerfineste FOX dæmpere, som har imponerende mange justeringsmuligheder.
Da min MTB-kørsel er aggressiv, kører jeg generelt forgaflen hård i settings. Bagdæmper kører jeg indenfor den forskrevne regel med 20-30 % sag.

Bagdæmperen har tre indstillingsmuligheder afhængig af tærren: Climp, Trail & Descend. Her vil jeg igen vifte med GT-fanerne og igen sige, at rammen er af allernyeste teknologi, da jeg på alle mine træninger på det blå spor i Rude og sporet i Geels, kun kørte bagdæmperen i indstillingen Descend, som er en "downhill"-indstilling. Hermed (igen)sagt, at rammen ikke vugger eller gynger under XC-kørsel, I Like!
Nå, tilbage til...
Ændringer på en standard GT Sensor "Hans Rey" 27,5 - 650B størrelse Medium.

Håndtag:
Hans Reys ergonomiske Ergon håndtag er kun for pensionister, sorry! Det giver sikkert en masse komfort, men fungerer ikke under en nedkørsel og generelt aggressiv kørsel. Hænderne glider simpelthen af, da man ikke kan krumme hånden om, ja, håndtaget. Så på med nogle runde og normale lock-on grips, evt. ODI.

Styr:
Styret er kun 700 mm bredt, hvilket er for smalt til en mountainbike i størrelse M. Her vil jeg anbefale mellem 720 & 750 mm. afhængig af temperament. Personligt vælger jeg længde 740 mm.

Dæk: 
Kenda, har altid været supergode dæk. Men her har de formået at lave et dæk med alt for meget ballon. Jeg foreslår istedet Maxxis Ardent 2,25, som har mere dækkasse end ballon. Det, at dækket har mere kasse end ballon, er alt afgørende for din kørsel. Som jeg ser, og mærker det, så kan du ikke presse et ballonformet dæk ligeså meget som et kasseformet. Et kasseformet dæk vil altid, grundet dens mere "kant", skære ned i underlaget, hvorimod ballonformet vil glide af underlaget, hvilket er lig med, at du vælter. Bum!

Sadel:
Så er vi tilbage i pensionisttilværelsen. Først troede jeg, at sadlen var stjålet fra den nærmeste bedstemorcykel, men nej, det var den sgu ikke! På, med en mindre sadel, så ikke du får ondt i røven - du skal kun sidde på skellettet og ikke musklerne, hvilket giver krampe.

Frempind:
Normalt vil jeg have skiftet frempinden. Men rammen er en smule for kort til min højde på 182 cm., så den meget lange 70 mm. frempind er OK i denne henseende.
Hvilket bringer mig til sidste budskab: Rammestørrelse / overrørslængde kontra rytter højde.

Disse tal (overrørslængde kontra rytters højde) nedenunder er min egen opfattelse. Eksempelvis har jeg selvfølgelig brugt GT Sensor, men kunne for den sags skyld være hvilken som helst ramme; XC, AM, DH osv. osv.
Rammestr. XS, øverrørslængde 556 cm. =  rytterhøjde ? - 161 cm.
S, 572 cm. = 162 - 169 cm.
M, 601 cm. = 170 - 178 cm.
L, 629 cm. = 179 - 186 cm.
XL, 658 cm. = 187 - ? cm.

Her mener jeg, at man bør vælge en ramme så lang som mulig. Hvilket betyder at frempindens længde, ligger på ca. 40-60 mm. (Personligt ville jeg kører str. L med 50 mm. frempind) Og hvorfor så det?
Din vægt, dit tyngdepunkt, på en mountainbike, skal være CENTRERET!! Dvs. alt din vægt skal være i benene, fødderne og på pedalerne - IKKE i dine hænder på styret fordi du i din kilometerlange frempind hænger med vægten ud over forhjulet. For så VÆLTER DU i alt det ujævne!! Og NEJ, din mountainbike skal IKKE bikefittes på samme måde som din landevejscykel!! I Landevejscykling gælder det kun om at køre lagt og sidde behageligt. I mountainbike handler det om at krop og cykel arbejder efter underlaget, og derfor skal du fitte cyklen efter det. BASTA!

 En længere ramme giver mere stabilitet under nedkørsler og opkørt terræn, og den leger ej heller kispus med dig i svingene ved at overstyrer, fordi du hænger i din kilometerlange frempind alt for langt ud over forhjulet. Og nu når du alligevel sidder derhjemme med brækket kraveben, ødelagt skulder, trykkede ribben og forstuvede fingrer, så har du masser af tid til at læse dette kilometerlange indlæg, det efterhånden er blevet til.

RIDE SAFE - GO RIDING!